10 December

          Nobeldagen
14 dagar kvar till julafton

Som de flesta nog vet är det nobeldagen idag. Dagen då vetenskapsmän, författare och andra stora män... eller kvinnor samlas i Blå Hallen i Stockholm för att avnjuta en god middag. Fast vad jag vet är det inte middagen som de ser framemot. Utom prisutdelningen. De har kämpat i år för att uppnå det här priset och för en del är det deras största dröm.
Det har delats ut väldigt många priser genom åren, rättare sagt 540 sedan starten 1901 om man räknar med idag.

Det delas ut fem pris varje år i ämnena litteratur, fysik, medicin eller fysiologi, kemi och fredsarbete. 
De vinnande får ett diplom, medalj och lite pengar. Som nog inte är så lite, då får det som blev räntan av Nobelsförmögenhet varje år att dela på.  Fredspriset kan delas ut till en organisation också och delas ut i Oslo.

Det har delats ut pris till 777 personer varav endast 34 kvinnor. Fram till 2007 hade endast 4 personer fått Nobelpriset två gånger. Ska jagf se till att bli den tredje? Den yngsta pristagaren var 25 år, hette Lawrence Bragg och fick priset i fysik. Då har jag ju chans till det också :)

Själva middagen har ett fyrsiffrigt tal gäster med ett hundra tal servitörer, kockar etc. 
Självklart är också våran kungafamilj där, självaste Hans Majestät Konungen delar ut priset. Våran drottning Silvia har haft olika kläder på sig varje år, fast det är väl inget förvånande. Varför ska man ha på sig något gammalt när man kan ha något nytt?

I år får en kvinnlig del en del av ett pris för sin vetenskap om HIV. Resten orkar jag inte kolla upp. Det var iaf en fransman som fick litteraturpriset.
 Genom åren så har det varit 26 svenskar som fått tagit del av priset.

Dagens fråga
Om du skulle vinna en biljett till nobelmiddagen, skulle du bli nervös eller bara glad? Hur skulle du tillbringa timmarna innan tror du? Om klädsel och make-up inte skulle ingå i priset, hur mycket skull du kosta på det då?



Kommentarer
Postat av: Kusin milla

Hej Sofia!



Kul blogg du har fixat! Själv funderar jag på att göra en pysselblogg, men måste knåpa lite mer på upplägget innan jag får ändan ur vagnen. Jag hör av mig då!





Ok, om jag fick gå på Nobelfesten skulle jag bara vara glad och enormt nyfiken. Klädsel skulle jag ge mig på att sy själv och skulle lägga ner mer tid än pengar på att välja modell och tyg och sy. (I alla fall om vi räknar tiden i minuter, men så inte fallet i timmar...eller?!) Sminket skulle jag låta en make-up-artist ordna för en lagom timpenning.

2008-12-10 @ 18:45:59
Postat av: Michael

Du blir väll den först som vinner nobelpriset i alla ämnen samma år:P



Jag vet inte om jag skulle tänka så mycket på make- upen men kläder skulle jag nog köpa nya

Skulle åtminstone bli JÄTTE GLAD:)

2008-12-10 @ 19:54:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0