3 december

Gummor, gubbar och såklart några grisar
            21 dagar kvar till julafton



Pepparkakor är något som jag tror de flesta gillar, mer eller mindre. Jag hör till de som gillar de mer. Det är en av julens viktigaste saker. Det är kul att baka, men om man inte orkar det. Så varför inte köpa, de är godare.

Det finns många formar att välja och vraka bland. Mina favoriter är grisarna. Jag vet inte varför, kanske den fina formen. Något som jag nästan aldrig bakar är julebockar, fast jag gjorde det idag. Anledningen är att de är så smala, de går bara sönder eller så blir de fula. Hos farmor och farfar finns de några former som jag gillar bla en tomte som bär på en säck. Pappa har också gjort några egna former i sina dar, nämligen höna som man kan använda till hästhuvud också och en halvmåne. 

Att baka är något som krånglar för mig idag. Jag fick kavla om flera gånger, men degen bara fastnade i bordet. När man väl lyckades med att ta bort figurerna blev de fula när man skulle flytta på dem. Slutligen fick det bli så att jag och Carro bakade de direkt på bakplåtspappret, en mycket fenomenal idé enligt oss.

Dekorationen på pepparkakorna är något som gör de både godare och finare. Den vanligaste är glasyr och non-stop. Men man kan testa nya grejer också, vad sägs om geléhallon eller kanske sardiner. Annars kan man göra som Pippi Långstrump, baka på golvet och ha på några russin. 

 Vad passar inte bättre till dagens text om inte den här sången:

En socker bagare här bor i staden, 
han bakar kakor mest hela dagen. 
Han bakar stora,han bakar små, 
han bakar några med socker på. 

Och i hans fönster hänga julgranssaker 
och hästar,grisar och pepparkakor. 
Och är du snäller,så kan du få, 
men är du stygger,så får du gå.

Sen blir det ett klipp från en film idag också. 
 Nej det blev det visst inte, hittade det inte :( Men det var det där som jag pratade om när pippi bakade pepparkakor.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0