4 december

  Julkalendrar på tv
20 dagar kvar till julafton

Varje år kollar jag på julkalendern, oavsett om den är bra eller dålig. Det har ju varit lite blandat med åren som ni säkert håller med om. Jag har den sämsta först, sen kommer de som jag inte minns så mycket av. Sist men inte minst kommer de bästa.

Allrams Höjdarpaket vet jag ingen som gillade. Det var inte så kul att kolla på en tecknad serie som inte handlade ett dugg om julen. Ok då, det vare en flicka som väntade på snön. Minns ni  det här: Hej Franke här. Jag har tänkt på en sak, tänk om det skulle finnas en till Franke. Eller två, eller flera Franke....

En decemberdröm minns jag inte så mycket av, var den bra eller dålig? Jag vet iaf att jag spelade spelet, men den kan inte varit så bra. Då skulle jag minnas den. Nu när jag läst om vad den handlade om, så kanske den var ganska bra ändå. Det var den när mamman hade skrikit sönder rösten. Bläddra ner en bit om ni vill läsa om de som jag har mer att säga om. Det börjar på Lasse och Majas....

En riktig jul, ja så hette förra årets. Vad handlade den om? Det minns jag inte heller så bra. Men jag kommer ihåg den där dumma Nissan, henne gillade jag inte. Den var ganska bra, men ingen toppen kalender.

Kaspar i Nudådalen har jag ett minne av att inte var så bra. Varför vet jag inte, men den var inte bra iaf. Kaspar fastnade i tungan väldigt ofta. Ni kanske minns något bra från den?

Håkan Bråkan nej, nu tycker ni att jag är tråkig. Men den här minns jag inte heller något av. Den var nog ganska bra. Han gillade iaf Det sjunde inseglet.

Ronny och Julia och Julens hjältar är så gamla att jag knappt minns något av de. Men var inte Ronny och Julia något liknande Romeo och Julia. Jag kan minnas den där kaffebryggaren i källaren och den stora snnögubben på julafton. 
 Julens hjältar var den där med julsakerna, var det så att de tänkte fly?

LasseMajas detektivbyrå var en riktigt bra julkalender. Det var kul med deckargåtor mitt i kalendern, det var inte alltid så lätt att lista ut de. En av favoriterna, varför har de slutat med de bra kalendrarna.

Dieselråttor och sjömansmöss är en kalender med bra handling som jag har sett några gånger efter att den har sänts. 2000-talets bästa julkalender. Philemon och Ofelia råkar komma ner till maskinrummen av kryssningsfartyget av någon anledning. Dessutom krymper de. Där nere finns det några glada dieselråttor och den fina sjömansråttan. Men det finns en elakt tjej också Lucky Closette som vill stoppa fartyget och vända om till avreseorten. Det händer mycket i färd av att stoppa henne och få tillbaka de upp till hytterna igen.

När karusellerna sover var en mysig julkalender som nog många håller med om. Den börjar med att Jack följer efter en hund in på ett tivoli. Där inne träffar han Manfred och en Lisebergskanin. Sen hittar de på en massa saker.

Pelle Svanslös är en välgenomtänkt julkalender inspelad i Uppsala tror jag. Den handlar om den kände katten Pelle som saknar en svans. Det gillar inte Elake Måns, en katt utan svans är ingen katt. Pelle blir god vän med de andra i kvarteret samtidigt som Måns hittar på bus med hjälp av Bill och Bull. Den satt jag och kollade på i somras xD

Mysteriet på Greveholm vem gillar inte den? En av de bästa kalendrarna någonsin. Det händer mycket i varje avsnitt, men det är ändå inte så att man inte hinner med. Jag tror inte att någon beskrivning behövs. Men den handlar iaf om en familj som hyr ett slott över julen. Det är bara det att det spökar på slottet och högst upp i ett torn bor det ett skellet som vaktar den sköne prinsessan. Barnen blir vän med spöken och börjar sen sina försök med att övervinna greve Fondyr.

Årets julkalender skägget i brevlådan, tyckte jag att verkade dålig de första avsnitten. Men idag märkte jag att den kanske blir bra ändå. Lite humor gör väl inget. Men vi får vänta och se hur den artar sig.

 I'm dreaming of a white Christmas 
Just like the ones I used to know 
Where the treetops glisten, and children listen 
To hear sleigh bells in the snow 

I'm dreaming of a white Christmas 
With every Christmas card I write 
May your days be merry and bright 
And may all your Christmases be white 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0