5 December

               Julgodis
19 dagar kvar till julafton

 Ingen bild :( Men ni vet hur det goda ser ut.

Det finns mycket gott julgodis och alla har sina favoriter. De vanligaste godisarna är dock knäcken och ischokladen. Men det finns också sånt som inte är lika vanligt men ändå riktigt gott. Min favorit är snickers, det har vi varje år. Något annat gott är marsipan figurer som ofta bara blir marsipanbollari brist på lust att forma de. 
  Mozartkulor är också ganska vanligt, men av någon anledning så gör vi det aldrig. Fast i år ska jag se till att det blir av.

Men hur ska de här godisarna vara för att vara som bäst? 
Knäcken SKA innehålla mandel och vara ganska hård. Man ska lätt få ut den ur pappret och sen när man stoppar in den i munnen ska den börja bli seg.

Ischoklad är ingen favorit hos mig. Det kan vara lite kul att plocka i lite mystiska grejer i formarna. Att sen äta godisarna är en annan grej. Men jag äter ändå, fast jag inte tycker om de.

Snickers är som de som man brukar äta i affären. Alltså innehåller de både jordnötter och choklad. Är du sugen på att smaka? Jag ger gärna ut det här mumsiga receptet.

Nötter är något som man inte häller får glömma. Det ska vara mandlar och valnötter. Inte hasselnötter för de är inte speciellt goda.

 Det strålar en stjärna förunderligt blid, 
i öster på himlen hon står. 
Hon lyst över världenes oro och strid 
i nära två tusende år. 
När dagen blir mörk och när snön faller vit, 
då skrider hon närmre, då kommer hon hit, 
och då vet man, att snart är det jul. 

Ty julen är härlig för stora och små, 
är glädje och ljuvaste frid, 
är klappar och julgran och ringdans också, 
är lycka, oändligen blid, 
är ljus- allas ögon då stråla som bäst 
och stjärnorna tindra som mest och 
där ljuset är- där är det jul.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0