Grammatik

Jag tror att ni tänker samma ord som jag när ni hör ordet grammatik, nämligen Usch! Jag har franskaprov på fredag och vi har en massa jobbig grammatik att kunna. I franskan finns det nämligen något som inte finns i svenskan; Passé Composé. Det är ungefär som imperfekt fast något som plötsligt händer eller hur man nu ska förklara det. Man gör det inte under lång tid. Till provet ska vi kunna skilja på det och imperfekt. Vi ska veta när var och en av de där grejerna ska användas. Bläää!

Imorgon åker jag och alla andra skolans 9:or till Stockholm. Vi ska besöka riksdagen och livrustkammarn + att vi har en del rast. Jag, Carro och Evelina ska tydligen käka på pizzeria. Eftersom vi vill äta något snabbt och Evelina inte gillar Hamburgare. Jag ska inte äta pizza. På mindre än en månad under julen åt jag pizza 3 gånger, visst det är gott, men nu vill jag vara lite nyttig.

Jag testade också att göra en bönröra idag. Bestående av kidneybönor, svamp, tomatsås och ris. Det ska vi eventuellt lägga i piroger och ha med till fjällen. Vi får se, det smakade nämligen lite mystiskt. Nej, nu ska jag gå och smaka det kallt. Tjipp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0