Hjälp! Jag är förföljd av en talserie

Jag har fått erbjudandet om att skriva Nationellaprovet i matte A. Om jag är nöjd med resultatet kan jag gå direkt på matte B när jag börjar gymnasiet, om missnöjd läsa Matte A. Carro har också fått det och vi funderar på att göra det för kul skull. 
Hon bad mig leta upp gamla prov, efter en stunds studerande hittade jag uppgiften: 

Välj tre heltal som kommer direkt efter varandra, t ex 6, 7, 8
Addera talen: 6 + 7 + 8 = 21 
Multiplicera antalet tal med det mellersta talet: 3 · 7 = 21

Jag märkte förresten att det inte var samma sak, men nästan.
 Förföljelsen stämmer ändå fast inte nu. Det var nämligen så att för cirka 3 veckor seda räknade jag ett tal i matteboken. Man skulle välja tre tal efter varandra. Tex 6, 7 och 8. Ta det mellersta i kvadrat, här blir svaret 49. Sen multiplicerar man talen som kommer precis efter, svaret blir 48, alltså ett mindre.
  Så kommer det vara oavsett vilket tal du väljer.

På kvällen nästa dag kom pappa och ville berätta något som han hade sett på tv, nämligen det där. Jag hade helt glömt bort att jag räknade på det där sättet i skolan en dag tidigare. 
Tillbaka i skolan på fredagen. Läraren gick igenom elevsvar från gamla nationellaprov. Gissa vad det var för något på den uppgiften? Alltså 3 gånger under samma vecka.
Av någon tillfällighet bläddrade jag fram en bit i matteboken och kom fram till blandade uppgifter. Där fanns den där talföljden igen.

När kommer den nästa gång?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0